Akvarellutflykt 16/6 - 20

”Akvarellutflykten idag för Mjölby Konstförenings medlemmar blev lyckad
trots duggregn, men akvarell kräver ju vatten”

Vinnare i 2018 års medlemslotteri

Konstresa Vandalorum i Värnamo och Ljungbergmuseet i Ljungby

Vi gjorde ännu en uppskattad konstresa lördagen den 26 maj 2018, den här gången besökte vi Vandalorum i Värnamo och Ljungbergmuseet i Ljungby.

Mer information om Vandalorum och aktuella utställningar. http://www.vandalorum.se/sv/utstallningar-pa-vandalorum

Mer information om Ljungbergmuseet och aktuella utställningar

Föreningsmässan 10 mars 2018

Mjölby Konstförening

Mjölby Konstförening deltog i Föreningsmässan i Mjölby den 10 mars 2018.
På bilden Helene Axelsson, Annica Hugo och Thorbjörn Andersson
Foto Agneta Engzén.

Vinnare i 2017 års medlemslotteri

Konstresan till Lars Lerins Sandgrund

Den 20 maj 2017 anordnade vi en bussresa till Karlstad där närmare 40 personer deltog. Ett första stopp gjordes vid Picassos staty vid Vålösundet 7 km från Kristinehamn.

Mjölby Konstförening

Färden gick vidare mot Lars Lerins permanenta konsthall Sandgrund I Karlstad. En intressant guidad rundvandring företogs med information både om Lars Lerin och hans verk och gästande utställare  Jan Laggar Tigerstrand och Maximilian Svensson.

Föreningsmässan 25 mars 2017

Mjölby Konstförening

Mjölby Konstförening deltog i Föreningsmässan i Mjölby den 25 mars 2017.
På bilden Annica Hugo och Kjell Bäck.
Foto Agneta Engzén.

Konstresan till Louisiana Museum

Under sensommaren 2016 anordnade vi en tvådagars konstresa till Louisiana Museum of Modern Art i Humlebaek, Danmark och Höganäs Museum och Konsthall. På Louisiana visades fyra separatutställningar (Poul Gernes, dansk mångsidig konstnär, den unge Picasso, Moderna Klassiker och en utställning med titeln Illumination) förutom de permanenta samlingarna.  Under vårt besök bjöds vi även på en sommarkonsert i Skulpturparken. Dag två  besökte vi Höganäs Museum och Konsthall där vi  bl a såg Ystadkonstnären Gerhard Nordströms utställning av naturmålningar. På hemvägen besökte vi Mölle, åt vaniljhjärtan hos Flickorna Lundgren på Skäret  och avslutade resan med en god måltid på Hooks Herrgård.

Fika hos Flickorna Lundgren

Grattis Mjölby konstförening!
Sveriges konstföreningar Östergötland har utsett Mjölby konstförening (med anor från 1961) till Årets konstförening 2016. I motiveringen står bland annat: ”Mjölby konstförening arbetar i god samverkande folkbildningsanda för att vara brobyggare mellan konstnärer och publik för att stimulera konstintresset och att ge konstnärer möjligheter att ställa ut."